loading...
جنگ نرم
iman بازدید : 3 پنجشنبه 1392/07/18 نظرات (0)

 

 
 
 

 

 

تأمین «امنیت ملی» شامل ایجاد و بهره‌برداری از «فرصت‌ها»، مقابله با «تهدیدات»و رفع آسیب‌پذیری‌های مختلف در عرصه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی کشورها با استفاده از ابزارها و روش‌های متنوع است. در این رابطه، یکی از ابزارهایی که بسیار توسط آمریکا علیه کشورهای دیگر به کار گرفته شده، جنگ نرم است. این جنگ، ابعاد، ویژگی‌ها، ترفندها و شیوه‌های متعددی دارد که بسیاری از آنها تبیین نشده و اطلاعات موثق و جامعی درباره آنها در دست نیست. مؤسسه تهران در راستای اطلاع‌رسانی و پرکردن خلاء ادبیاتی موجود در این زمینه، پروژه جنگ نرم را به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی خود در بهار ۱۳۸۲ در دستور کار قرار داد. هدف این پروژه، شناخت مبانی و اصول و همچنین آشنایی با تکنیک‌ها و فنون جنگ نرم است. پروژه مذکور در سه بخش اصلی شامل؛ ۱) جنگ اطلاعات ۲) جنگ روانی و ۳) جنگ رسانه‌ای سازماندهی شده است و دارای زیرفصل‌های متعددی می‌باشد. نتایج این پروژه تا به امروز در قالب کتاب‌هایی با عنوان کلی «جنگ نرم» و زیرعنوان‌های مربوطه چاپ شده که در ادامه معرفی می‌شوند. 
 
     
     
 
 
این‌ حقیقت که از نخستین روز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران شبانه‌روز توسط رسانه‌های شنیداری و دیداری بین‌المللی، بخصوص غربی مورد تهاجم قرار گرفته‌اند، امری نیست که نیاز به اثبات داشته باشد.با در نظر گرفتن لزوم ایجاد شناختی بهتر از این پدیده، ششمین شماره از مجموعه کتاب‌های جنگ‌ نرم مؤسسه ابرار معاصر تهران، تلاش کرده در سه بخش کلی به بررسی جنبه‌های مختلفی از موضوع جنگ رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران بپردازد. در این راستا، بخش اول به بررسی سلطه رسانه‌ای غرب و بخصوص آمریکا بر فضای رسانه‌ای جهانی و همچنین مفهوم امپریالیسم فرهنگی پرداخته است. در بخش دوم، تحلیل جامعی از کارکرد، اهداف و ساختار شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به خواننده ارائه می‌شود و در بخش نهایی، پنج رسانه مدل، شامل سایت بی‌بی‌سی فارسی، تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، سایت رادیو فردا، و ... مورد مطالعه قرار گرفته، یک شناسایی و ارزیابی اجمالی از عملکرد آنان ارائه می‌شود.
 
 
«براندازی نرم» مفهومی است که خصوصاً در چند سال گذشته، جایگاه مهمی را در ادبیات روابط بین‌الملل به خود اختصاص داده است. ناآرامی‌های سالیان اخیر در برخی جمهوری‌های برجای مانده از میراث شوروی سابق و نوع تحولات و شیوه تغییرات حکومتی حاصله، وجه نرم‌تری از اعمال نفوذ به قصد تغییر ساختار در کشور هدف را نمایان کرد.کتاب حاضر تلاش دارد تا در چهار بخش به وجوهی از این مفهوم بپردازد و با استناد به وقایع تاریخی و سیاست‌های اعلام شده، مفهوم مذکور را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد.
   
این کتاب ویژه عملیات روانی و فریب استراتژیک است که در دو بخش و شانزده فصل تنظیم شده است. بخش اول مشتمل بر شش فصل می‌باشد که عبارتند از: درآمدی بر مفهوم عملیات روانی و جنگ روانی؛ تبارشناسی و تحولات عملیات روانی و جنگ روانی؛ انواع، سطوح و اهداف عملیات روانی؛ طرح‌ریزی عملیات‌های روانی؛ عملیات روانی و غیره. بخش دوم  شامل ده فصل است. در این بخش واژگان فریب استراتژیک؛ مؤلفه‌های انکار و فریب استراتژیک؛ تبارشناسی فریب استراتژیک؛ اصول فریب استراتژیک؛ چارچوب انکار و فریب استراتژیک؛ روش‌ها، متولیان و نظریه‌های شناسایی فریب؛ چالش‌ انکار و فریب برای اطلاعات؛ مقابله با فریب استراتژیک؛ شرایط موفقیت و ناکامی انکار و فریب استراتژیک در رژیم‌های دموکراتیک و غیره به ترتیب عناوین فصل‌های هفتم تا شانزدهم را تشکیل می‌دهند.
 
 
نقش اطلاعات در حوزه‌های استراتژیک و امنیتی همواره ارزنده و ذی‌نفوذ بوده است. اما این نقش از اواخر قرن بیستم دچار تغییر و تحولات بنیادین گشت تا جایی‌که اطلاعات به یک متغیر مستقل و یکی از کانون‌های اصلی حوزه‌های استراتژیک و امنیت تبدیل گردید. کتاب جنگ نرم (۳) ویژه نبرد در عصر اطلاعات در چارچوب سلسله کتاب‌های جنگ نرم به منظور آشنایی هرچه بیشتر خوانندگان نسبت به نقش و تأثیر اطلاعات به عنوان مجرا و محتوا در نبردهای آینده تنظیم گشته است.
   
 
دومین جلد از مجموعه کتاب‌های جنگ نرم به مباحث مرتبط با «جنگ رسانه‌‌ای» اختصاص یافته و می‌کوشد تا به سؤالاتی همچون چیستی جنگ رسانه‌ای، نحوه کاربرد، شناخت کاربران، جایگاه آن در سیاست بین‌الملل و در نهایت نحوه بهره‌برداری از تکنیک‌های آن در راستای منافع ملی، پاسخ گوید. در این راستا، ابتدا مفاهیم و تعاریف جنگ رسانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته‌ و سپس با اشاره به ابزارهای این جنگ همچون رادیو، تلویزیون، واحدهای خبری، ماهواره‌ها و ... تلاش می‌شود با ذکر نمونه‌هایی ملموس، کاربردهای این نوع از جنگ نرم مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. در پایان نیز ۹ بخش مختلف به مبحث ایران و جنگ رسانه‌ای اختصاص یافته تا کاربردی‌تر نمودن این پژوهش، عینیت بیشتری یابد.
 

این کتاب به بررسی جنبه‌های مختلف تکنولوژی رایانه‌ای و نرم‌افزاری و کاربرد آن در جنگ پرداخته است. درمجموع، جنگ رایانه‌ای اشاره به وضعیتی دارد که در آن عملیات نظامی بر اساس اطلاعات رایانه‌ای، کنترل شده و به منظور جلوگیری از عملیات دشمن و همچنین ایجاد اختلال در ارتباطات و جلوگیری از دسترسی وی به اطلاعات، تلاش می‌شود. مجموعه حاضر از سه بخش تحت عناوین «تعاریف و انواع جنگ رایانه‌ای»، «تکنیک‌های جنگ رایانه‌ای» و «جنگ رایانه‌ای در ایران» تشکیل شده که در بخش اول به تعاریف هک کردن، نفوذ به کامپیوترها و جرایم اینترنتی، در بخش دوم به استراق سمع، ردیابی، کلاهبرداری مخابراتی، حسگرها، ماهواره‌ها، پارازیت و بررسی و نرم‌افزارهای جاسوسی و در بخش سوم نیز به مسائل مختلف دررابطه با اینترنت در ایران می‌پردازد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 20
  • بازدید کلی : 138